fredag 22 januari 2010

CD-rea

Nu har Bengans årliga skivrea startat.

En liten undran bara;
Behöver vi skivor nu när Spotify och Myspace finns?

Är skivköp motiverat i dessa tider av miljötänk?

Visst är det trevligt med ett ägande, som i en del av ett bibliotek, gör ett hem trivsam och vackert. Men, kan en full skivhylla vinna över det välfyllda Spotify. Visst har Spotify sina brister, med artister som inte vill lägga ut sin musik elektronisk och den fördröjning av nyheter, som finns, men det kanske man kan leva med, då vetskapen om vad fysiska skivor ger i koldioxidutsläpp.

Det här är någonting jag brottas med, då jag verkligen gillar att hålla i skivor och deras konvolut.

Kommer "skivan" att försvinna, eller spelar den en så viktig roll för artisterna och köparna, att den för alltid kommer att finnas kvar?

Nånstans i mitt förnuft finns förståelsen om den skulle försvinna, men just nu har jag svårt att förlika mig med tanke av att inte kunna äga och hålla i skivorna. Det finns ju en stor möjlighet för artister att uttrycka mig med konst, som försvinner med det elektroniska. Ett sätt för artisten att sätta sin personliga prägel på skivan.

Vad gör man? Hur ser framtiden ut? Kommer Bengan att hitta andra sätt att överleva på?
Kommer du att fortsätta köpa skivor?

Det kommer garanterat fler tankar i detta ämne.

//Muxboy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar